
Így segít az innováció túlélni egy válságot
A válságos időkből kizárólag azok a cégek tudnak hatékonyan kilábalni, akik nem félnek az újításoktól. Nem csak a kétezres évek pénzügyi válságának tapasztalatai mutatják ezt.
Egyelőre úgy tűnik, a koronavírus-helyzet által kialakult recesszióból is egy valami jelent biztos kiutat: az újításra való nyitottság és a modern megoldások, munkafolyamatok integrálása.
2010: a válságkezelés kulcsa a hatékonyságnövelés
A 2008-2009-es pénzügyi válság minden szempontból kellemetlenül érintette a gazdaságot, és természetesen az IT-szektort sem kímélte. Nem csak a kis cégek, a nagyvállalatok is megérezték a hatását.
A krízis először a kisvállalkozások IT-beruházásainak drasztikus visszaesésében mutatkozott meg, majd idővel a közepes méretű cégekre, néhány hónappal később a nagyvállalati szektorra sújtott le. Arra késztetve a tulajdonosok többségét, hogy újra gondolják a fejlesztésekkel kapcsolatos terveiket.
Az IT-cégek ekkor leginkább a hatékonyságnövelő szoftverekre és megoldásokra helyezték a hangsúlyt. Olyan technológiákra, melyek a kommunikáció és az ügyvitel hatékonyabbá tételével segítették egyszerűbbé, ezáltal olcsóbbá és hatékonyabbá tenni a vállalkozások munkáját.
Azt is mondhatnánk, hogy a 2010-es évekre az innovációnak köszönhetően sikerült kilábalni a recesszióból. Azok a cégek, akik a nehéz időkben alkalmazkodni tudtak, nem csak túlélték a válságot, de a korábbinál jóval hatékonyabbá és működőképesebbé is tették munkafolyamataikat.
2020: A válságkezelés kulcsa a digitalizáció
A COVID-19 által előidézett válság némileg hasonlít a 2009-es helyzethez. Rengeteg cég került kilátástalan helyzetbe. Előre láthatólag pedig csak azok tudnak hosszú távon is talpon maradni, akiknek sikerül rövid időn belül drasztikusan megreformálniuk a munkafolyamataikat.
A jelenlegi válsághelyzet egyik legfőbb hozadéka ugyanis az, hogy újra kell gondolnunk a munkavégzés klasszikus definícióját, és minden elérhető eszközzel azon dolgozni, hogy az új megoldások hatékonyan működjenek.
Az otthoni munkavégzés ugyanis az elmúlt hónapokban a hétköznapok részévé vált. A legtöbb cég home office vagy hibrid office megoldásokkal üzemel, ez pedig magával hozta az igényt arra, hogy a vállalkozások részben vagy egészben, de digitalizálják tevékenységüket.
Annak érdekében, hogy a közös munka továbbra is hatékonyan működhessen, az irodák helyett az internet, illetve a felhőalapú szoftverek jelentik a munkavégzés színterét. Segítségükkel legalább annyira hatékonyan dolgozhatunk otthonról, mintha csak az irodában ülnénk.
A világ bármely pontjáról, valós időben szerkeszthetünk dokumentumokat, oszthatunk meg fontos információkat kollégáinkkal. Az online telekommunikációs lehetőségeknek hála pedig a meetingeket is úgy bonyolíthatjuk le, mintha egy közös tárgyalóteremben ülnénk.
Ha ezek a megoldások nem léteznének, a válság valószínűleg klasszisokkal súlyosabb lenne, és rengeteg vállalkozásnak kellett volna heteken belül csődöt jelentenie, a kis cégektől egészen a nagyvállalatokig.
Nem szabad félni az újításoktól
Összességében elmondható tehát, hogy a válságos időkből kizárólag azok a cégek tudnak hatékonyan kilábalni, akik nem félnek az új technológiák kínálta lehetőségek megragadásától. Az alkalmazkodás kulcsfontosságú dolog, mely a 2008-2009-es válság idején is rengeteg cég életét mentette meg.
És ahogyan a kulcsot tíz évvel ezelőtt is az új megoldások, a modern technológiák integrációja jelentette, úgy 2020-ban is érdemes vigyázó tekintetünket a jövő felé fordítani, és a rendelkezésre álló megoldások tekintetében újra gondolni cégünk működésének alapjait.